تبلیغات
حدیث عشق - ادلۀ عقلی عصمت امام
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

Online User
در این پست به چند نمونه از دلایل عقلی بر وجوب نصب امام علیه السلام از طرف خداوند متعال می پردازیم :
1- هر علتی که سبب می شود پیامبری به پیامبری برسید و یا پیامبری مبعوث شود ، آن علت در نصب امام نیز وجود دارد ، زیرا وظیفه هر یک از امام و نبی در دین یکی است .
2- نصب امام علیه السلام در واجبات الهی لطف است و خداوند متعال واجب را ترک نمی کند .
3- امام علیه السلام باید معصوم باشد و معصوم را جزء خداوند متعال کسی دیگری نمی شناسد ، زیرا که خداوند متعال بر درون بندگان خود آگاهی دارد ، به همین خاطر وجوب نصب امام بر امت ، تکلیفی است که امت طاقت آن را ندارد .
4- آیات و احادیث فراوانی در لعن ظالمین و فاسقین وجود دارد به همین خاطر منصب عظمای امامت شایسته آنها نیست زیرا که آنها دارای عناد و تعصب هستند و هوای نفس در آنها اجازه نمی دهد که متوجه مقام بزرگ امامت شوند به همین خاطر این مقام به ظالمین و فاسقین نمی رسد . همانطوری که خداوند در قرآن به حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود : « اِنّی جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماماً، قالَ وَ مِنْ ذُرِیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی‌الظّالِمینَ »  .
5- خداوند متعال در بندگان خود قوای شهوت و غضب را خلق کرده است و حکمت الهی اقتضا دارد که تکلیفی بر عهده بندگان باشد تا عبث و بیهوده نباشد ، وقتی که تکلیف بر بندگان ثابت شد همان مواردی که در بعث نبی ذگر گردید در نصب امام نیر می آید ، در این صورت تکلیف جزء با نصب امام علیه السلام تمام نمی شود .




6- عقل سلیم انسان محال می داند که خداوند متعال حضرت رسول اکرم را بر همه مردم مبعوث کند و بقاء شریعت او را تا روز قیامت اراده نماید ولی امت را بدون تعیین امام سر گردان بگذارد . با اینکه نهایت رأفت و شفقت خود را بر امت مبذول می دارد . بنابر این باز هم  می بینیم که بر خداوند متعال نصب امام واجب می باشد .

7- اکثریت مخالفین بر این امر اعتراف دارند که خداوند متعال وقتی که می خواهد  پیامبری را از دنیا ببرد ، پیامبر دیگری را به جانشینی او تعیین می کند . خود پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم وقتی که از مدینه خارج می شد با این که می دانست زود بر می گردد ولی جانشینی برای خود انتخاب می کرد . بر این اساس هم می تواند گفت که نصب امام بر خداوند تعالی واجب است .

8- مکلفین بر آن چیزی که مکلف هستند باید نسبت به آن علم داشته باشند و کسی باید باشد که این علم را در اختیار آنها قرار دهد . در شریعت اسلامی چنین شخصی جزء امام کسی دیگری نمی تواند باشد . 

پس نتیجه می گیریم که : بر حسب دلائل عقلى نصب و تعیین امام حق الهى است كه دیگران حتى شخص رسول خدا را در آن مداخله اساسى نیست و فرق جوهرى نظام امامت با سائر نظامَ‏ها در همین است كه این نظام، نظامى است الهى و به تعیین و نصب از جانب خدا مىَ‏باشد و عهد خدا است و عقلًا باید از سوى خدا باشد.







:: مرتبط با: امامت و امام شناسی ,
نویسنده : علی قربانی
تاریخ : یکشنبه 9 آذر 1393
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.