تبلیغات
حدیث عشق - دلیل نقلی بر نصب امام از سوی خداوند متعال
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

Online User
از نظر قرآن، رهبرى و امامت امت، اصالتاً باید به دست معصوم و دور از هر گونه كژى باشد. این نكته به تعابیر مختلفى در كتاب الهى بیان شده است؛ از جمله هنگامى كه ابراهیم‏ علیه السلام به امامت رسید و خداوند به او فرمود :
« إِنِّى جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً »  ابراهیم‏ علیه السلام آن منصب الهى را براى فرزندانش درخواست كرد؛ ولى در « قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِى» پاسخ آمد: « لایَنالُ عَهْدِى الظَّالِمِینَ » یعنی عهد من به ستمكاران نمى‏ رسد . (1)
آیه بالا نشان مى‏د هد كه امامت منصبى الهى است - نه به انتخاب افراد - و به كسانى اعطا مى‏ شود كه از هر ظلمى (اعتقادى، اخلاقى و رفتارى) پاك و مبرّا باشند و نفى مطلق ظلم ، مساوى با عصمت است.
در آیه ابلاغ نیز مى‏ فرماید: « یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ » (2) ، این مسئله به دنبال تحقق (معرفى و اعلام ولایت امیرمؤمنان‏ علیه السلام در غدیر خم) آیه اكمال دین نازل شد. بنابراین خداوند با اعلام ولایت و جانشینى حضرت على ‏علیه السلام ، كامل شدن دین اسلام را اعلام كرد و فرمود: «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِیناً »(3 )

 منابع :

1- بقره (2)، آیه 124
2- مائده (5)، آیه 67
3- مائده (5)، آیه




:: مرتبط با: آیات قرآن , تفسیر و ترجمه آیات ,
نویسنده : علی قربانی
تاریخ : پنجشنبه 1 اسفند 1392
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.